meditácie

články

12.4.2024 o 16:16

 

Joga je viac než ásana.

 aktuálne cvičenia:
Liečivé zmyslové vnímanie

Nechceme Vás učiť a vnucovať Vám náš obraz sveta a človeka, chceme vo Vás podnietiť sily a schopnosti, ktorými si Vy sami vytvoríte pravdivý obraz o sebe a o svete.

Sociálny proces

Uverejnené 26. 11. 2020 na stránke Heinza Grilla (https://heinz-grill.de/esoterik-soziale-umsetzung/).

Reflexia na seminár z 21.11. 2020 na zámku Hohenfels

Profesor Karl Dieter Bodack na Štátnej vysokej škole Coburg rozvinul pre študentov architektúry takzvaný „sociálny proces"1. Je niečím podobným ako princíp dialógu Martina Bubera2. Skúsenosti v architektúre ukazujú, že tí architekti, ktorí tento proces úspešne používajú, spôsobujú oveľa menej súdnych procesov, než iní konvenční stavební splnomocnenci. Investor, ako aj architekt, sa na konci môžu spokojne pozrieť na svoju realizovanú ideu, to znamená na tú najlepšiu ideu, ktorá bola vytvorená pre krásu a funkčnosť budovy, lebo sa im podarilo pomocou vzájomného vnímania sa a práce pozerať sa na ideál, ktorý realizovali v povznášajúcom a vzájomne sa dopĺňajúcom dialógu.

Z praktického hľadiska sa sociálny proces uskutočňuje medzi dvomi ľuďmi alebo aj medzi rôznymi záujmovými skupinami. Môžu to byť učiteľ a žiak, vedúci podniku a zamestnanec, vedúci ľudovej univerzity a slobodný spolupracovník, horský vodca a zákazník alebo poradný tím pre ochranu prírody, ktorý sa zaoberá potrebami ľudí. Aby sa rozvinul sociálny proces, sú v každom prípade potrebné dve pozície, ktoré sa neobmedzujú, ani neprisahajú na svoje dovtedajšie názory, ale chcú sa usilovať z prinesených predstáv a kapacít dospieť k vyššej a väčšej idei. Vzájomnosť pri výmenách pomocou otázok, spoznávanie vlastného stanoviska, zvažovanie konštruktívnych obsahov3, vypracovávanie možných ideí na ideály, porovnávanie, členenie pohľadov a z nich vyplývajúcich rozvrhovaní, môže podporiť veľmi dynamické posilnenie ideálov, ktoré nie sú platné iba jednostranne, ale univerzálne.

Sociálny proces sa rozvinie z rozhovorov bohatých na obsahy, ktoré kladú k dispozícii možnosti, ktoré rešpektujú jednotlivé stanoviská a predsa skonštruujú cieľovú perspektívu pre budúcu ideálnu formu. Konštruktívna kritika, dialóg a vnútorné posilnenie až k realizácii v praxi charakterizujú dialóg medzi osobami, ktoré sa tomuto procesu venujú.4

Sociálny proces, obzvlášť ak je rozšírený prostredníctvom spirituality a rozhodujúcich vývojových otázok, sa dá najlepšie znázorniť kruhom, ktorý má presne vymeraný stredobod a jeho polomer rovnomerne smeruje na perifériu. Z tohto jednoduchého geometrického tvaru sa dá rozvinúť nekonečné množstvo geometrických znásobení, ktoré stoja v symetrii voči pôvodnému kruhu a predstavujú nové varianty.

Miesto seminára Hohenfels

Zámok Hohenfels s rokovacím centrom

Podľa výkladu Michaela Birnthalera, na zámku Hohenfels boli vyškolené vysoké osobnosti, ktoré získali monarchické kreslá v celej Európe5. Priestor zámku na kopci obrazne znázorňuje poriadok, ktorý kedysi uplatňoval pôsobenie zhora nadol, od autority k ľudu. Hoci tento princíp monarchie nemusel byť bezpodmienečne negatívny, ale práve naopak, dokonca mohol slúžiť pre blaho ľudu, dnes už sa viac nezdá celkom primeraný dobe a uplatniteľný. Cirkvi alebo spoločenstvá veriacich už nemôžu predpisovať vieru a štát taktiež nemôže v žiadnom prípade eliminovať osobné práva jednotlivých ľudí.

Akonáhle sa zastaraný systém stane nepotrebný, väčšinou sa rozvinie veľmi nepriaznivé rozdelenie mocenských vzťahov a tie sa musia presadzovať pomocou jednostranného diktátorského nátlaku. Práve preto, keď štátny alebo cirkevný systém nevyhovuje už viac nutným potrebám vývoja ľudí, chopí sa klamstiev a manipulácií, aby zviazal svojich občanov alebo veriacich. V celkovom zápolení, ktoré dnes prebieha extrémne polarizovane, chýba reálna vízia budúcnosti. Cirkvi, ako aj štátne systémy nedokážu odpovedať na žiadne otázky, ktoré sa týkajú vývoja.

Na druhej strane sa však hierarchických štruktúr nemožno nekompromisne vzdať, lebo svet potrebuje určité pravidlá, poriadky a vedúce osoby. Autoritatívny postoj preto stojí ako extrémna polarita k neviazanosti a k svojvoľnému sebaurčovaniu človeka.

Sociálny proces zodpovedá ceste ezoteriky a jej sociálnej realizácie

Karl Dieter Bodack na vysokej škole rozpráva o sociálnom procese. Po radostnom spoznávaní na spoločných seminároch o architektúre a o duchovnovednom bádaní, prišli sme k naozaj šťastnému zosúladeniu v zmysle dovtedy prežitých skúseností a z nich rozvinutých myšlienok. Kým Karl Dieter Bodack hovoril o sociálnom procese, ja som použil slová, ktoré by tak dlho museli prepracovať ezotericky platné a pravdivé myšlienky, až kým by sa pomocou skúšok samé neverifikovali a stali by sa nakoniec schopné zdieľania a sociálnej integrácie. Ľudia často chcú priblížiť duchovné alebo náboženské obsahy druhým ľuďom misionárskym spôsobom. Pokiaľ človek ešte nepochopil a neprepracoval tieto obsahy zrelým spôsobom, dovtedy, hoci ich používa, nevie ich ešte konfesionálne a prakticky integrovať do života.

Karl Dieter Bodack a Heinz Grill pri dialógu.

Video k tomuto rozhovoru nájdete tu.

Každý ezoterický alebo univerzálne platný obsah treba uviesť do praktického, sociálne schopného poriadku života. Komunikácia, objasnenie a stretnutie sú pre túto aktivitu nevyhnutné. Čím viac sú platné obsahy, ktoré človek privádza do životnej praxe a do sociálneho integratívneho poriadku univerzálne, tým viac pôsobí nenásilne, konštruktívne a zjednocujúco a súčasne s veľkou silou presvedčivosti, ktorú ostatní ľudia okolo dokážu reálne vnímať. Všetky tie myšlienky, ktoré skutočne prepracoval z univerzality a priviedol ich až do vydareného zdieľania, ho uschopňujú ku skutočne dávajúcej sile a pozdvihujú ho k čiastočnej úlohe učiteľa. Túto aktivitu sa však musí človek riadne naučiť a musí ju zrelo rozvinúť s pedagogickou schopnosťou vcítenia.

Schopnosť sociálnosti ako hodnotový pojem sa nesmie zameniť so slúžením a v žiadnom prípade s podriadenosťou. Keď architekt s investorom pracujú na vznikajúcej idey, ktorá sa dá v tom najlepšom zmysle prostredníctvom stavebného diela zrealizovať, musia sa dostatočne vytvoriť obidve predstavy a tie porovnať v rámci rozličných okolností, napríklad s úradmi, s tradíciami a s možnými estetickými víziami. Architekt preto neslúži investorovi alebo naopak, ale obaja pracujú na budúcej estetickej vízii bohatej na obsah. To spája ľudí a ako skúsenosti ukazujú, bráni to jednostrannej deprimácii a ukrivdeniam.

Zásadne každý sociálny proces tvorí možné usporiadanie v rámci ľudských vzťahov a vo všeobecnosti vo všetkých stretnutiach. Ak sa tento sociálny proces človek naučí vykonávať a univerzálne platné obsahy dospejú k tomu, aby boli lepšie zdieľateľné, flexibilne spracované a použiteľné, môže byť človek sám lepšie zodpovedný a dospieť k lepšiemu sebaurčeniu. Bez obsahu a bez zrelého vývoja vedomia by sebaurčenie bolo chaotickou požiadavkou, ktorá by v žiadnom prípade nepôsobila presvedčivo voči vrchnosti alebo úradom. Keď človek solídne rozvinie ezoterické obsahy až do praxe alebo ináč vyjadrené, keď človek vo vzájomnosti prepracuje možné duchovné ideje, rozvinie sa jeho potenciál samostatnosti a spokojnej kvality života.

Protiklady tvoria hnacie sily k vyšším ideálom

Život si vyžaduje, aby človek zaujímal postoje a protipostoje, zážitky rozličného druhu a predovšetkým silné napätia vo vzťahoch a v tom, akým spôsobom si človek tvorí nejakú mienku. Mnoho ľudí kráča po ceste pasívneho strpenia ťažkostí, a tým zanedbávania možnosti vyšvihnúť sa k vyšším životným ideálom. Učiteľovi unáhlene odovzdávate vedenie nad vlastnými schopnosťami a zabúdate na vlastnú prácu myslenia. Mohlo by sa to zdať ako odvážne, keď sa človek napriek celkom odlišným pozíciám snaží o vysporiadavanie sa s obsahmi a namáha sa kvôli vytvoreniu konštruktívnej kritiky, ktorá zapáli možný ideál. Ak má niekto dobrú kompetenciu v určitom odbore, pri vzájomných výmenách s niekým druhým sa zvýši a ak sa niekto pohybuje neisto v polovičatých mienkach, vzájomnou výmenou získa spolu s druhým človekom lepšie stanovisko. Ten, kto dokáže ezoterické obsahy prerobiť na praktické, ktoré sú vhodné pre svet v akejkomkoľvek životnom rozpoložení, môže zasiahnuť všetkých ľudí bez misionárčenia a môže na všetkých pôsobiť konštruktívne a spájajúc. Sociálne procesy, pri ktorých sa nejaký ideál dovedie do uskutočnenia, vždy vedú k mierovému zjednoteniu medzi ľuďmi. Je to duch, čo pôsobí na osobnú situáciu harmonizujúco a podporujúco vývoj.

Sociálny proces v žiadnom prípade nie je princípom, ktorý by stál okamžite a neohrozene oproti autoritatívnemu pomeru, ale tvorí stred a praktickú možnosť vzájomne spojiť extrémne póly, ktoré panujú vo svete a ktoré obzvlášť stoja medzi štátom alebo systémom viery a indivíduom. Cvičiaci, ktorý sa v tom školí, zbadá, že na základe dobrého obsahového vybavenia a nasmerovania dokáže lepšie s druhými komunikovať a ideje, ktoré prináša ľahšie dospievajú k tomu, aby sa stávali ideálmi. Získa pocit, že pomocou sociálneho procesu je prijímaný.

Súvislosť sociálneho procesu so srdcom

V princípe dobré obsahy predstáv, ktoré budú vydobyté v protikladnej vzájomnosti a budú ďalej vedené, harmonizujú ľudské srdce a mocnejšie ho takzvane „éterizujú". V srdci nežije iba fyzický pohyb, ale istý druh kozmického pohybu, ktorý vykazuje plnosť éterických síl. Je to predovšetkým subtílne kozmické teplo, ktoré sa ako prvé manifestuje v srdci, keď sa sociálne procesy vzájomne zosúladia s empatiou, konštruktívnou kritikou a s posilnením obsažných ideí a ďalej sa rozvinú6. Mienka druhých, podobne aj vlastná mienka, nemajú ostať ticho stáť na jednom bode, ale mohla by sa konštruktívne rozvíjať ďalej, získavať nové horizonty zdokonaľovania, a tým oživovať vedomie. V princípe by sa vo svete nemusela vylúčiť žiadna mienka, ani to nie, čo je ozaj bláznivé. Umenie v dialógu a vo vzájomnom, konštruktívne kritickom zaobchádzaní je dokázať vždy priviesť idey k ideálom a aj nepoužiteľné mienky dokázať ďalej rozvinúť na použiteľné a konštruktívne ohnivko.

V „Bytostnom tajomstve duše" som v kapitole o srdci podrobne popísal tento sociálny proces a proces stávania sa Ja7. Kto túto kapitolu číta a denne si iba jeden odsek sprítomňuje, zbadá, že myšlienka sa nie iba naznačí, ale neprestajne sa rozvíja ďalej a na spôsob circulus mensurat omnia sa všetko zdokonalí. Priaznivé je, ak ten, kto sa cvičí v sociálnom procese, sa do tej miery zdisciplinuje, aby rozvíjal myšlienky v logickom slede a priviedol ich do čo najzrozumiteľnejšej centrálnej názornej výpovede. Tento nácvik spôsobí rozvoj tepelného a svetelného éteru.

Rozhovor na youtube s názvom „Ich hab´s am Mensch" od antropológa a filozofa vzdelávania Dr. Matthiasa Burchhardta8 mi pripadá zaujímavý. Vysvetlenia tohto predného pozorovateľa doby zjavujú exaktné myšlienkové zaoberanie sa, ktoré neostáva stáť na zabehaných pojmoch alebo unáhlených hodnoteniach, ale skutočne vypracuje procesy predstavivosti až k zažiteľnému obrazu. Iba návrhy riešení tejto krízy sa mi vidia ešte nie dostatočné, lebo sa, pravdaže, nemôžeme vracať k doteraz známym formám vzťahov, ale skutočne musíme rozvinúť obsahovo bohaté a novšie pomery a vzájomné vzťahy. Rozvinuté a vyskúšané predstavy z fenomenológie sa musia zísť s ideovou silou ducha, aby sa extrémne póly spojili dokopy na vyššej rovine, nie sa iba vrátili, ale aby vyšli do budúcnosti a ak sa sformujú v sociálnych procesoch, neobjavia sa ani násilne, ani nebudú spôsobovať rozkol.

V tomto zmysle vývoj sociálneho procesu tvorí praktické nasadenie k individuálnemu posilneniu jednotlivého človeka pri súčasnom vývoji vyšších univerzálnych obsahov. Razí cestu k nenásilnej vzájomnosti.

Poznámky:

1 Okrem iného, pozri knihu K.D.Bodack: „Ein Leben mit Spuren: Als Anthroposoph bei der Deutschen Bahn"

2 Pozri k tomu: Martin Buber „Ich und Du"

3 Čo je to obsah? Vo vyhlásenom náboženstve, dogmatických pravidlách, predpisoch a moralizujúcich hodnoteniach chýba zaoberanie sa obsahom. Rovnako ďalekosiahle bezobsažne sa javia aj postuláty súčasnej doby o korone. Naproti tomu obsahy vznikajú, keď zahŕňajú konkrétne vedecké zaoberanie alebo ak sú k dispozícii skutočné popisy niečoho, čo existuje v duchovnom svete. Konzumná spoločnosť sa stále viac a viac vyhýba obsahom, a preto je bezo zmyslu a duchovne ochudobnená. Obsah je skutočne porovnateľný s reálnou pravdou a tá je opäť porovnateľná so skutočnou duchovnou substanciou.

4 Pre sociálny proces alebo pre princíp dialógu sú vždy ideje logicky vyformovávané do predstáv a tie sú v ďalšom priebehu spracované do praktického ideálu. Umenie v tomto prepracovávaní je, že všetko, čo sa tohto zúčastňujem je rovnakou mierou zapojené.

5 Michael Birnthaler okrem iného napísal dokumentárne rozprávanie: „Premieňač sveta Rudolf Steiner"

6 Orgán srdca sa často uvádza akoby bol totožný s emocionálnym pólom života, zatiaľ čo myslenie a tvorba predstáv sa priraďuje mozgu. Duchovná práca s predstavami a logickými procesmi myslenia, ktoré sú, pravdaže, zosúladené, ovplyvňuje ohromným spôsobom zdravý rytmus srdca a všeobecne prispieva k harmonizácii krvného obehu. Srdce v tomto zmysle nie je iba čisto orgánom pociťovania, ale tvorí stred medzi emocionálnymi orgánovými reakciami a medzi usporiadavajúcimi procesmi myslenia. V konečnom dôsledku éterické sily v srdci nevznikajú v žiadnom prípade prostredníctvom emócií, ale obsahovou prácou vedomia. Dobré obsahy v následnom prepracovaní posilňujú éterické sily.

7 Pozri „Bytostné tajomstvo duše" s.170

8 https://www.youtube.com/watch?v=HwLZBX6c7_M&t=1335s

Podujatia s Heinzom Grillom   <  späť