07 Jún 2022
28. mája 2022
Meditačný obsah 140
Aby bola meditácia úspešná, musíme vždy dostatočne dospieť do vzťahu s objekotom pozorovania a ku konkrétnemu nahliadaniu. Rýchlo a letmo prebehnúť obsahom, bez jasného pokojného zvedomenia nikdy nemôže viesť k rozšírenému duchovnému cíteniu a vnímaniu.
Meditujúci nepotrebuje mnoho hodín zaoberania sa a rozvíjania koncentrácie. Avšak čas, ktorý si vyhradí, by mu mal poskytnúť dostatočné vstúpenie do vzťahu, aby sa vedome dokázal udržať v myšlienke meditačného obsahu. Keď si meditujúci trikrát za deň na 10 minút usporiadaným spôsobom sprítomní meditačný obsah, verne ho v slovách myslí a nesie ho dňom ako esenciu, bude ním inšpirovaný. Jeho život nezíska iba počiatočný prirodzený postoj s usporiadaným nasmerovaním, ale aj jeho poznávací život sa pomaly naladí na novú rovinu vnímania a cítenia súvislostí vo svetovom stvorení.
Nasledujúci meditačný obsah:
Intenzívna orientácia vedomia v objektívnej jasnosti vo vzťahu k téme, k nejakej spirituálnej myšlienke, k nejakému opisovanému javu vo svete alebo k zvolenej osobe robí tento objekt pozorovania slobodným. Čím jasnejšie je vstúpenie do vzťahu a skutočná predstava zvolenej témy, tým viac bude pozdvihnutá do svetlej sféry. Zahalenia a závoje so svojimi zmätkami pomaly odpadávajú preč od tohto objektu a jasné svetlo prehliadnutia, ktoré sa otvorí v koncentrácii, získa zvrchovanú éterickú vyžarujúcu silu.
Nezmení sa iba meditujúci, ale aj objekt pozorovania sa senzibilne napojí do radostnej sféry citového vnímania.
4. júna 2022
Meditačný obsah č. 141:
Posledný meditačný obsah znel:
Intenzívna orientácia vedomia v objektívnej jasnosti vo vzťahu k téme, k nejakej spirituálnej myšlienke, k nejakému opisovanému javu vo svete alebo k zvolenej osobe robí tento objekt pozorovania slobodným. Čím jasnejšie je vstúpenie do vzťahu a skutočná predstava zvolenej témy, tým viac bude pozdvihnutá do svetlej sféry. Zahalenia a závoje so svojimi zmätkami pomaly odpadávajú preč od tohto objektu a jasné svetlo prehliadnutia, ktoré sa otvorí v koncentrácii, získa zvrchovanú éterickú vyžarujúcu silu.
Skúsenosť, že napríklad nejaký prírodný jav sa po časovo náročnom pozorovaní priblíži k očiam a svojou krásnou a slobodnou žiarivou silou sa začne javiť ako sympatickejší nielen pozorovateľovi, ale dokonca všetkým naokolo, ktorí necvičili, môže zažiť, pravdaže, každý cvičiaci. Objekt sa stáva slobodnejší, lebo intenzívnym pohľadom a zaoberaním sa človeka nadobudne myšlienku, a tým – ak to vyjadríme inak – svetlé oživenie. Myšlienka, ktorá sa reálne myslí a ktorá sa musí vedome pribrať ku každej ľudskej činnosti pozorovania, vedie k osvieteniu a nakoniec k oslobodeniu zahaľujúcich a zväzujúcich tieňov.
Prebudia sa takzvaní elementárni duchovia, ktorí sú vo všeobecnosti príliš pripútaní do prírodných podmienok v dôsledku chýbajúceho pozitívneho vývoja ľudstva. Oslobodia sa, potešia sa zo živosti, lebo svetlo človeka ich pomocou myšlienok poriadne oduševní a s radosťou oživí. Predstava, že sú určití elementárni duchovia alebo všeobecne prírodní duchovia poviazaní v matérii a dúfajú v oslobodzujúci pohľad človeka, sa nachádza už v mnohých rozprávkových obrazoch.
V najbližších dňochtreba uskutočniť nasledovný učebný krok, aby sa vytvorila schopnosť rozlišovania a aby sa položili základy meditačnej cesty:
Mnohí ľudia dnes rozprávajú o elementárnych duchoch, objímajú stromy a zdieľajú, že s týmito duchmi vedú určitý druh komunikácie. Rozprávajú sa s nimi rovnako, ako s deťmi a cítia sa takýmto spôsobom akoby presadení do nejakej reality, ktorá však veľmi zodpovedá vlastnému osobnému subjektívnemu prežívaniu. Ak tieto osoby naozaj pozorujú prírodu, zažívajú skutočne stromy alebo rastliny s vedomou pozornosťou a rozvinú myšlienku? Nebezpečenstvo subjektivizmu a detinského pôžitkárstva je v ezotericky zafarbených slovných formuláciách s mnohými preludmi veľmi veľké. Ten, kto prírodný jav dostatočne intenzívne študuje, pomaly zažíva, že sa v tomto objekte prebúdzajú nové sily a zažije oslobodenie, pretože je bádateľsky činný svojimi myšlienkami a zmyslami. Do istej miery až od tohto objektívneho pozorovania začína komunikácia s elementárnymi duchmi, avšak začína sa pomocou reálnych vnímacích pochodov a s vedomím udržaným o niečo dlhšie. Rozprávať sa s elementárnymi duchmi ostatne nielenže nie je vôbec možné, ale je to v princípe subjektívna klamná predstava. Človek pritom môže vnímanie elementárnych duchov iba zbystriť a diferencovať tak, že sa naučí citlivo čítať ich hnutia, situačný stav ich motivácie a ich vyjadrenia alebo prejavy týkajúce sa budúcnosti. Slová človeka však potrebujú objektívnu konkrétnosť, a keď je prítomná, môžu elementárni duchovia vystúpiť do krajšej podoby.
V nasledujúcom týždni treba starostlivo študovať tento proces rozlíšenia objektívneho vnímania a objektívneho tvorenia myšlienok na rozdiel od subjektívnej, unáhlenej a pohodlnej sily vytvárajúcej preludy. Cieľom je pozorovaný fenomén skutočne zažiť a spoznať pomocou správnej pozornosti, aby sa mohol oslobodiť a opeknieť.
Zdroje na prehĺbenie:
1. Elementárne bytosti (elementárni duchovia, prírodní duchovia) sú bezprostredne v prírode živo utvárajúci a pôsobiaci majstri-remeselníci ... Pre fyzické zmysly ostávajú elementárne bytosti skryté, objavia sa iba imaginatívnemu duševnému vnímaniu. (https://anthrowiki.at/Elementarwesen)
2. Steiner Rudolf GA 110. Duchovní hierarchie a jejich zrcadlení ve fyzickém světě - zvěrokruh, planety, kosmos.
Text od s. 25 od vety: Môžeme ako ľudia pre týchto duchov živlov niečo urobiť?
po s. 27 po vetu: ... tou istou mierou oprosťuje a oslobodzuje tieto duchovné bytosti živlov.
Predošlé meditácie ... ďalšie meditácie
meditácia 138, 139 < späť zoznam meditačných obsahov vpred > meditácia 142