meditácie

články

 

Výhľady na rok 2025

 

 

Joga je viac než ásana.

 aktuálne cvičenia:
Liečivé zmyslové vnímanie

 

Nechceme Vás učiť a vnucovať Vám náš obraz sveta a človeka, chceme vo Vás podnietiť sily a schopnosti, ktorými si Vy sami vytvoríte pravdivý obraz o sebe a o svete.

aktuálne témy:
Zdravie - Logika a zákony 

meditácie

Kultivácia a transformácia zmyslového vnímania

Vtelenie Ahrimana – 2. diel

Článok Heinza Grilla uverejnený 1. decembra 2025 na jeho stránke
po nemecky https://heinz-grill.de/ahriman-inkarnation-mensch/

Fenomén Antikrista a Ahrimana

Zlo je voči ľúbiacemu človeku hľadajúcemu harmóniu groteskným rozporom dnešnej doby. Ak sa pokúsime aspoň približne opísať vnútorné okolnosti a podstatu mrzutostí, ktoré tak veľmi ovládajú svet, tak slová by asi nemohli byť tým vynikajúcim oslavným prejavom s chválospevmi, po ktorom by nakoniec mohla nasledovať dychová hudba a tanec. Ale ako už bolo povedané v starovekých Upanišádach, v odovzdávanom duchovnom posolstve: „Hrdinovia a mudrci sú jeho (ducha, pozn. autora) pokrmom a smrť je korením jeho hostiny."

Nasledujúci článok preto nie je príjemným čítaním.

Mnohé internetové stránky sú v súčasnosti zaplavené špekuláciami o príchode zlých mocností, Antikrista a predovšetkým Ahrimana, pokušiteľa sveta. No ak sa na to pozrieme z trochu odbornejšieho hľadiska, aké fantázie v súčasnosti kolujú vo verejnosti ako ezoterické názory? Je to, akoby úplne neskúsený horolezec, alebo dokonca ani ako turista, ale len ako chodec na nížinách, chcel vyliezť na veľkú severozápadnú stenu Civetty jej alpskými cestami. Alebo je to ako keď mladý naturopat, ktorý síce rozumie domácemu užívaniu bylinkového čaju, ale je poháňaný manickou namýšľavosťou a verí, že svojím drobným úspechom dokáže pretvoriť celú medicínu. Sú to špekulácie, fantastické vševediace mudrlantstvá o hmotnom svete, ktoré by dnes chceli definovať ahrimanskú bytostnú povahu.

Na obrázku hľadajte: Kde je Ahriman?
Kresba: Andrea Partheymüller

Umelá inteligencia sa považuje za ahrimanizovaný svet.
Ale čo teraz s elektrosmogom?
Kresba: Melissa Winter

V duchovnej škole musí ašpirant, ako základný učebný krok, vedieť jasne, obrazne, pomocou vhodných slovných spojení a praktických porovnaní charakterizovať a rozlišovať svetlé a temné sily a napokon aj najrozličnejšie bytosti, či sú podporujúce, budujúce zdravie a estetické, alebo či majú zväzujúci, ochromujúci a choroboplodný dopad. Preto sa nestačí len profánne rituálne alebo verbálne vyznať ku kresťanstvu alebo vysloviť strohú slovnú formulku, že by človek spolupracoval s anjelmi, ale musíme, ako v každom inom povolaní, vykonať svoje učňovské dielo a opísať skutočnosť tak, aby bola akoby až matematicky presne, vlastne vedecky presne pochopiteľná. Tak ako sa lekár musí naučiť rozlíšiť hlbokú trombózu žíl na nohe od natiahnutia trojhlavého svalu lýtka, aby mohol začať racionálnu liečbu, tak aj ten, kto absolvuje duchovné školenie, musí vedieť opísať anjela v skutočnosti a podľa vzhľadu a odlíšiť ho od zakročujúcej, zväzujúcej, ahrimanizujúcej bytosti. Vyžaduje si to koniec koncov dôkladné štúdium zákonov života ľudstva a rozdielov medzi obrazmi telesných a duševných javov a napokon aj od obrazov vyšších duchovných skutočností. Keď ašpirant predloží skutočne dôkladný výskum s overiteľnými uzávermi, dokáže účinne čeliť fenoménom doby, odolať pokušeniam a dosiahnuť životný cieľ založený na povznášajúcich a všeobecne platných ideáloch. Moc Ahrimana alebo Antikrista, ako môžeme všeobecnejšie v rozšírenej forme označiť zlo, už na neho nemá účinný vplyv a nedokáže viac iritovať jeho vedomie. Moc pokušiteľa placho ustúpi duchovnej integrite. Nemôže ju ani chytiť do siete, ani ju pritiahnuť na svoje chodníčky. Duchovné štúdium so solídnym zameraním preto chráni človeka pred mnohými nástrahami, ktoré by chceli zmariť čisté úsilie a vtiahnuť mysle do podstaty diabolskej chamtivosti nepriateľského neznámeho pokušenia, ktoré je v skutočnosti tak ťažko uchopiteľné.

Kto pozná Ahrimana, vďaka svojej múdrosti nikdy naňho nezaútočí; kto ho však nepozná, bude sa s ním konfrontovať a nedobrým spôsobom sa s ním bude spájať.

Autentickosť zla

Vo všeobecnosti je zlo skutočnou esenciálnou existenciou, ktorá sprevádza život v najrozličnejších javových podobách, raz jemných, raz zlostných, s tisícorakou stupňujúcou sa škálou. Odporca, Satan, v antropozofii nazývaný Ahriman, ktorý predstavuje veľké svetové pokušenie pripútanosti a zviazanosti, sa neobjavuje len raz a ako by si človek mohol ľahko myslieť, nikdy sa nevracia napríklad explicitne v jednej osobe, ktorá by bola schopná uvrhnúť celý svet do hlbokého a bezvýchodiskového chaosu. Hoci Rudolf Steiner hovorí o skutočnej inkorporácii Ahrimana a to sa v duchovnej vízii javí ako obraz jednotlivca, ide o svojráznu víziu, ktorá vo svojej realite pohlcujúcej a zacláňajúcej svetlo ožíva práve v človeku, a preto je v skutočnosti relatívne hojne rozšírená.1

Pravdou však je, že existujú ľudia, ktorí sa tak veľmi spájajú s tým najnegatívnejším, že práve z tohto dôvodu preberajú karmu od druhých ľudí a stávajú sa prototypickými postavami takzvaného diabla. Antropozofia špekuluje o príchode Ahrimana, no ak človek svedomite a veľmi presne sleduje okolnosti postupnosti inkarnácií – a to je skutočná duchovná práca, meditačná práca, ktorá sa nikdy nesmie podceňovať - potom takzvané zlo už vstúpilo do človeka a bude sa ďalej šíriť v kolektívnych kruhoch ako bujnejúci nádor. Duchovný výskum reality zabraňuje špekulatívnej, tak veľmi polarizujúcej a strachom naplnenej budúcnosti a dáva nádej. Diabol nie je len pokušiteľom, silou, ktorá by nevyhnutne musela pohlcovať svoje obete a okorenené pôžitkársky servírovať peklu, je to dokonca práve tá živá, tak ťažko uchopiteľná dimenzia, ktorá môže človeku odňať karmu, osud a otvára spirituálnu cestu k väčšej ľudskej spojitosti a láske.

Spôsob, akým sa však zlo šíri, aké psychologické mechanizmy používa a ako dokáže osudy vytvárať a brať, je však veľmi zaujímavý a v ďalších úvahách si zaslúži osobitnú pozornosť. Život a jeho formy vyjadrenia možno vnímať z hľadiska duchovného vývoja a reality duševno-duchovných zákonov, a ak sa v tomto smere podniknú aspoň malé kroky, obavy, ktoré sa zdanlivo prebúdzajú so zlom, získavajú nové vyhliadky a dokonca aj nádejné perspektívy.

Presná analýza vnútornej podstaty ľudskej bytosti

Ahriman sa tak potajomky prikráda k človeku ako krokodíl vo vode.
Kresba: Birgit Lozina

Podľa odborného spirituálneho pohľadu existujú ľudia, ktorí nielen navonok konajú takzvané zlé skutky, ale oveľa hlbšie až po svoj vegetatívny systém reprezentujú ovládanie bezprostredného zla samotného. Nie sú len ako prírodný fenomén krokodíla, ale objavujú sa ako samotné zuby krokodíla.

Napríklad jedna veľmi zvláštna inkarnácia prišla presne narodením do pozemského bytia a mohla spolu s matkou umiestniť akúsi vnútornú planétu pre zlo už v tichej sfére sveta. Prišla bez slov a činov, len svojou prítomnosťou dosiahla akúsi vnútornú, neviditeľnú a úplne nepopulárnu, ale predsa existenciálnu pôsobnosť. Navonok teda existuje historické pozadie určitých udalostí, ktoré zanechali veľmi negatívne stopy v stvorení sveta. Vnútorné, neviditeľné, tiché sily, ktoré môžu byť v dieťati, napriek tomu pôsobia ako ťažko odhadnuteľný faktor na vonkajšie udalosti. Práve v tom čase Hitler začal inváziu do Poľska. Táto istá osoba však vyrastie, ožení sa, založí rodinu, vytvorí si akési narcistické právo na život a potom, keď nastane nové milénium, môže opäť s maximálnou účinnosťou ovplyvňovať úroveň ľudstva. V tejto zdanlivo veľmi nevýznamnej inkarnácii sa v priebehu času prejavila najvyššia charizma a sugestívna sila. Získava zvláštne vnútorné, neviditeľné spoločenstvo prívržencov, a to bez vonkajších znakov viery, národnej príslušnosti alebo príslušnosti k bratstvám. Mnoho ľudí, ktorí zo slabosti uzavreli skryté spojenectvá sugestívnym spôsobom, má zase schopnosť zaujať iných ľudí a tým získať moc, pričom charizmaticky využívajú silu iných ľudí.

 

Ahriman nerád necháva druhých na pokoji.
Znakom Ahrimana je lov koristi.
Kresba: Birgit Lozina

Na začiatku korona vírusovej krízy sa opäť prejavilo to isté pôsobenie, už však nie prostredníctvom tejto osoby samotnej, ale prostredníctvom jej stúpencov. Nasledovníctvo, ktoré teraz nastáva úplne nevedome, má podobné predpoklady ako prvá materská bunka absolútnej skazenosti a zvlášť zákerným spôsobom priťahuje ľudí, ktorí sú práve pre svoju slabosť predurčení na to, aby podľahli pokušeniu. Tieto vlastnosti nevlastní len jedna osoba, ale opakujúce sa inkarnácie, ktoré sa už neobjavujú v prirodzenom poriadku, ale skôr ako krokodílie zuby, ktoré sa osamostatnili a väčšinou veľmi neviditeľne vykonávajú svoju sadistickú hru. Potenciál týchto osôb je akousi negatívnou iniciáciou.

V dobrej duchovnej škole sú tieto inkarnácie známe. No nikdy nebudú uvedené mená, lebo by to na jednej strane z právneho hľadiska porušilo ich právo na ochranu osobnosti a na strane druhej by to spôsobilo zbytočné zmätky s bojovne ladenými situáciami. Ľudia sa dnes musia pravdivo a vecne zaoberať zlom a z toho vyvinúť nádejnú perspektívu. Tým, že sa duchovní žiaci intenzívne zameriavajú na ideály a zároveň študujú odporčie sily až do jadra ich podsvetskej existencie vo svete, vytvárajú určitú protiváhu k náladám skazy.

Kto pozná Ahrimana, vďaka svojej múdrosti nikdy naňho nezaútočí, ale kto ho nepozná, bude sa s ním konfrontovať a nedobrým spôsobom sa s ním bude spájať. Vhodným prostriedkom proti Ahrimanovi je pozorovať ho a spoznávať ho, ale nie bojovať proti nemu.

Iniciácia prostredníctvom zla stojí v protiklade k spirituálnej iniciácii

Čo je to negatívna iniciácia? Niekto môže navrhnúť napríklad vysoko zločinný plán s úmyslom ublížiť iným a skutočne ho so všetkými jeho dôsledkami zrealizovať, takže svojimi činmi privádza zlo k tomu, aby sa prejavilo. Ak by tá istá osoba tieto násilné a ničivé plány nerealizovala, ale iba o nich uvažovala, nebola by napríklad nikdy právne stíhateľná a mala by ospravedlnenie pre seba a svoje svedomie. Táto osoba by čin iba vymyslela, ale z rozumných dôvodov by ho nevykonala. Rozmýšľanie o konaní sa netrestá, spáchanie trestného činu podlieha súdu a účasť na protiprávnom čine taktiež podlieha trestnému právu. Ahriman, spojený s Antikristom, dnes sám nie je priamym páchateľom, no prostredníctvom iniciačnej moci využíva iných. Vtelenie Ahrimana, ktoré sa prejavuje deštruktívnou vôľou, preto potrebuje len do určitej miery nečestné činy, pretože je tak silno inkarnovaný v násilí vlastného deštruktívneho potenciálu, že sám o sebe spôsobuje utrpenie už samotným vyžarovaním svojej telesnosti. Ale čo je to Ahriman? Táto pokušiteľská moc sa vyznačuje úplným zajatím vôle a túžbou, podmaniť si svet vo vlastnom narcistickom záujme. Nie je to vonkajší jav, ako napríklad digitálny finančný komplex alebo osoba, ktorá chce decimovať celý svet vakcínami, ale priamo človek samotný uzatvára úplné spojenectvo s Ahrimanom a stáva sa rohatou beštiou. Možno nie je ťažké zažiť určité ahrimanské sklony k pokušeniu v súvislosti s väzbami a pripútaním. No definovať skutočnú ahrimanskú inkarnáciu, a tým zlo uviesť do vzťahu úplne osobne a menovite, je odvážnym počinom. Pre racionálne rozpoznanie autentickosti zla, ktoré je úplne antikresťanské a hrozné, sa nevyhnutne musí uskutočniť veľmi hlboké štúdium človeka, jeho vyžarovanie, jeho vplyv, jeho životopis a jeho začlenenie do celku sveta.

V tomto zmysle je tu nárast zla. Veľmi hlboké štúdium človeka, jeho vyžarovania, jeho vplyvov, jeho životopisu a jeho Ako už bolo povedané, človek môže myslieť deštruktívne myšlienky, ale nemusí ich realizovať. Okrem toho je možné rozvinúť deštruktívne myšlienky, ktoré môžu viesť k sériám následkov. Na tejto úrovni je už škoda rozsiahla. Tretí stupeň však spočíva v tom, že toto zlo sa stáva súčasťou vlastnej autenticity, a je jedno, či táto osoba v danom momente koná deštruktívne, alebo nie. Škodenie sa prostredníctvom tohto človeka prejavuje vždy a všade. Človek nielenže koná zlé skutky, ale je sám vo svojom vegetatívnom systéme zdrojom riadenia a inšpirácie zla. Toto rozprávanie môže byť desivé, ale opis okolností nemôže pripustiť žiadne relativizovanie, či nivelizovanie. Na druhej strane však táto silná autenticita zla preberá karmu iných ľudí a dláždi cestu k väčšej, slobodnejšej iniciatíve konania.

Tieto mocné vtelenia Ahrimana, ktoré prototypicky vstúpili iba do celkom malého počtu ľudí, aj to v rozličnom stupni, nie sú prístupné nijakému poučeniu, ani im nikto nemôže pomôcť, aby konali dobro. Chcú odstrániť karmu z duchovného poriadku. Ľudia tohto druhu sú však veľmi zriedkaví a vo svojej čistej podobe sa objavujú len veľmi ojedinele, počas období vývojových kríz ľudstva.

Dôsledky týchto takzvaných „inkarnácií zla" sa nakoniec skladajú do komplexnej rozmanitosti; využívajú predovšetkým tých ľudí, ktorí prejavujú tendenciu mať slabú silu ja. Tento nedostatok vlastnej sily ja alebo morálno-duševnej sily je zreteľný u veľkého počtu ľudí, a to nielen v nereligióznej spoločnosti, ale aj v alternatívnych kruhoch, nových náboženských hnutiach, ideologických spoločenstvách a kultových hnutiach. Napríklad ľudia môžu navonok pôsobiť veľmi nezávisle a silne, byť naplnení misionárskym zápalom a odvolávať sa na guruov, majstrov, Krista, evanjelium alebo aspoň na dobré účely, a napriek tomu byť vo vnútri svojej duše a svojím morálnym založením veľmi slabí. Títo ľudia sú obzvlášť otvorení pre určitý druh duchovného materializmu, a to je veľký, nový, jemný, ale napriek tomu silne opojný rozpor, ktorý predstavuje iniciácia Ahrimana. Nesprávna ideológia lásky nadobúda pokušenie ešte silnejšie ako niektoré materialistické nálady sveta.

Znakom Ahrimana a jeho zaujatia svetom je klamstvo a snaha o moc nad duševnosťou druhých. Nie kvôli pravde sa títo ľudia usilujú o zlepšovanie sveta, ale kvôli osobnému seba potvrdeniu a kvôli uznaniu od kolektívu.

Poznámky:

1 Rudolf Steiner: GA 193 Vnútorný aspekt sociálnej otázky, 9. prednáška

citáty:

„Rovnako na začiatku 3. tisícročia pred Kristom ako existovala inkarnácia Lucifera, ako tu bola inkarnácia Krista v čase mystéria Golgoty, tak aj nejaký čas po našom súčasnom pozemskom živote, približne v 3. tisícročí po Kristovi, dôjde k západnej inkarnácii bytosti Ahrimana."

„Historicky však zisťujeme, že luciferické sily prevládali v určitých prúdoch kultúrneho vývoja v predkresťanských dobách, až do prvých storočí po Kristovi, zatiaľ čo Ahriman pôsobí od polovice 15. storočia a stáva sa čoraz silnejším, až kým nedôjde k skutočnému vteleniu Ahrimana medzi západným ľudstvom na Zemi."

„Ahriman sa zjaví v ľudskej podobe. Pôjde len o to, nakoľko pripravených nájde ľudí: či mu jeho prípravy pomôžu získať si na svoju stranu celé ľudstvo, ktoré sa dnes nazýva civilizované, ako svojich nasledovníkov, alebo či nájde ľudstvo v takom stave, že mu bude môcť odolať."