meditácie

články

21.6.2024 o 16:16

 

Joga je viac než ásana.

 aktuálne cvičenia:
Liečivé zmyslové vnímanie

Nechceme Vás učiť a vnucovať Vám náš obraz sveta a človeka, chceme vo Vás podnietiť sily a schopnosti, ktorými si Vy sami vytvoríte pravdivý obraz o sebe a o svete.

Šípová Ruženka a Églantine

Snáď každý pozná rozprávku o princeznej Šípkovej Ruženke od bratov Grimmovcov. Pred narodením pri zosutupe duše na tento svet 12 sudičiek spriada predpoklady osudu. Je to 12 nebeských znamení.  Trinástou sudičkou predstavujúcou sily "zla", ktorá vysúpila ako predposledná, je určené, že sa v deň pätnástych narodenín pichne do prsta a na sto rokov zaspí. Je to obraz vykresľujúci, ako sa po druhom sedmoročí u mladého človeka rozvíjajú jeho ideály, osamostatňuje sa jeho myslenie, no tým ho vlastne anjeli prepúšťajú spod svojich ochranných krídel. Stáva sa samostatnejší, ale aj nechránenejší a pre duchovný svet akoby zaspáva. Kráľ síce prikázal spáliť každé vreteno v krajine, ale tieto vonkajšie márne snahy ostávajú neúspešné.

V osudný deň princezná vyjde nahor do veže a uvidí tam ženu, ktorá pradie ľan. Zvedavá princezná sa sama pokúsi spriadať, ale sotva sa dotkne vretena, splní sa čarovné nariadenie trinástej sudičky a všetci v paláci a spolu s nimi aj celý svet živlov upadnú do hlbokého spánku, ktorý trvá "sto rokov". Okolo hradu vyrastie hustý tŕňový živý plot. Príbeh o spiacej princeznej Šípkovej Ruženke povzbudí mnohých princov, aby sa pokúsili o záchranu, ale jeden za druhým umierajú napichnutí na tŕne. Napokon jeden kráľovský princ príde k živému plotu v pravý čas, ruže razom rozkvitnú, húština sa rozostúpi a princovi sa podarí prejsť. A keď bozkom prebudí Šípkovú Ruženku, všetci sa tiež prebudia; princ sa ožení s princeznou a žijú šťastne až do smrti.

Symbolika príbehu je veľmi hlboká. Výstup do veže naznačuje vstup vyššej úrovne vedomia do mladého človeka okolo 14-15 roka. Akt pradenia symbolizuje myslenie alebo duševnú aktivitu a zvedomenie, ale najmä vytváranie určitých spojení, ktoré sú pradivom zmyslu života. Pichnutie do prsta môže naznačovať dospievanie, stratu nevinnosti alebo činnosť, ktorá zraňuje. Súvisí s vôľou. Byť pichnutý vretenom znamená, že táto vôľová činnosť nejakým spôsobom pretrháva niť života. Zaspatie pre duchovný svet má za následok, že človek iba prekĺzava životom s oslabenou akčnou vôľou. Stratou spojenia s duchovným svetom stráca vyššie a múdre vedenie a je nútený prijímanť život taký, aký je, bez možnosti do neho s múdrosťou zasahovať. Príchod princov napichnutých na tŕne môže poukazovať na opakované pokusy dosiahnuť opätovné zjednotenie duše s duchom. To sa uskutočňuje počas mnohých životov v priebehu stoviek rokov. Bozk, ktorý prebudí Šípkovú Ruženku, reprezentuje hlboký vzťah a vedie k opätovnému spojeniu, vedomejšiemu životu, a tým k novej radosti zo života. Existuje tu však aj súvislosť so symbolikou a gestom Šípovej ruže, ktorá by mohla byť liečivá pre tých, ktorí sa stávajú apatickými a nechávajú svoju vôľu zaspať.

Toto spojenie medzi Šípkovou Ruženkou a priadkou je zaujímavým spôsobom vyjadrené rytinou z roku 1847, ktorú vytvoril francúzsky karikaturista J. J. Grandville. Ilustroval knihu Les Fleurs Animées (Oduševnené kvety) s kvetmi v ľudskej podobe. Možno vytušil, ako sa ľudské vlastnosti môžu prejaviť pomocou charakteru kvetov.

Eglantine (Šípková Ruženka po francúzsky), ľudská podoba šípovej ruže, sa v knihe stane literátkou. Na Grandvillovej ilustrácii je Eglantína zobrazená v náladovej póze, v rukách nesie kartáčové hrebene, zápästia má zviazané prepletenými stonkami ruží, takže ich buď nemôže alebo nechce používať. Česanie vlny je prípravou na pradenie, pričom obe činnosti bežne vykonávali ženy a priadli aj počas chôdze. Česanie hrebeňmi a pradenie je teda symbolom toho, že sa človek venuje produktívnej práci - pradenie rukami alebo spriadanie mysľou. Kvetinová víla Eglantina hovorí, že bez česania a pradenia sa nič nevyrobí, no už je z toho unavená. Už ju to viac nezaujíma. Je dokonalým obrazom zadržaného procesu, ktorý charakterizuje stav človeka akoby s nedostatočne prítomnou silou šípovej ruže. Je to človek, ktorý sa bez zjavne pádneho dôvodu zmieril so všetkým, čo sa deje, a len tak pláva životom, berie ho taký, aký je, bez akejkoľvek snahy zlepšiť veci a nájsť nejakú radosť. V životnom zápase sa vzdal bez sťažovania sa. Charakterizuje ho apatia, depresia a beznádej.

 O joge <   Cvičenia duše  < Liečivé zmyslové vnímanie <   Šípová ruža  <   späť