meditácie

články

12.4.2024 o 16:16

 

Joga je viac než ásana.

 aktuálne cvičenia:
Liečivé zmyslové vnímanie

Nechceme Vás učiť a vnucovať Vám náš obraz sveta a človeka, chceme vo Vás podnietiť sily a schopnosti, ktorými si Vy sami vytvoríte pravdivý obraz o sebe a o svete.

15. apríla 2023

Meditačný obsah č. 186

Pre nasledovnú meditáciu nám ešte raz poslúži ten istý text z Pavlovho listu Rimanom:

Lebo vieme, že zákon je duchovný, ale ja som telesný, predaný hriechu. Veď čo konám, tomu nerozumiem, lebo nie to robím, čo chcem, ale konám to, čo nenávidím. A keď konám, čo nechcem, priznávam zákonu, že je dobrý."

List Rímskym 7,14-161

V Pavlovom liste rovnako ako aj v Bhagavad Gíte sa objavujú kritériá na rozlišovanie medzi nutnou povinnosťou, ktorá stojí morálne vysoko a podlieha zákonu (v Bhagavad Gíte nazývanému dharma), a medzi pozemským správaním sa, ktoré je dedičnosťou pripútané na telo. Keď Pavol hovorí o hriechu, ktorému je zapredaný, myslí tým, že jeho duša je doma v tele, ktoré má veľa žiadostí a následné správanie je oddelené od všetkých duchovných právd.

Podľa kresťanskej tradície je hriech nedokonalý stav oddelenia od Boha, ktorý každý jednotlivý človek dostáva prostredníctvom pozemskej telesnej situácie. Hriech je zvyčajne chápaný veľmi moralizujúco a je prirovnávaný ku konaniu, ktoré odporuje súčasným mravom. Hriech však v zásade nie je nutne realitou, na ktorú sa treba pozerať moralizujúco, ale je to skôr stav nevedomosti a viazanosti na telesné vnemy. Ak by sa pojem hriech bral príliš moralizujúco, nadobudol by polarizujúci charakter. Závislosť človeka na tele je stavom, ktorý môže spoznať ako realitu a až po tomto poznaní môže následnou aktivitou uchopiť realitu väčšieho bytia, ktorú vytvárajú duchovné obsahy a myšlienky. Žiaľ, nebezpečenstvo, že niektoré pasáže Nového zákona človek chápe moralizujúco, je často dané výchovou ľudí. V zásade je ľahšie vyhnúť sa moralizovaniu, ak zažívame rôzne úrovne reality s ich rozdielmi: viazaná realita uväznená v tele a slobodnejšia úroveň kultivovaná v duchu a povznesenom vedomí.

Ďalšie zdroje:

1 Nová zmluva

2 Podľa etymológie, ako aj podľa rozličných náboženských náuk sa hriech definuje trochu odlišne. V mnohorakých definíciách pojmu hriech sa vyskytuje, že ide o minutie cieľa, ktorý je ľuďom určený. Celé bytie človekom by podľa nich bolo teda pomýleným cieľom, pretože pád človeka do hriechu by musel znamenať začiatok celého nešťastia. Rozlišovaním, aké je uvedené vyššie a ako je uvedené v Pavlovom liste aj v Bhagavad Gíte sa v každom prípade posilňuje sila ľudského ja.

meditácia č. 185   <  späť   zoznam meditačných obsahov   vpred   >  meditácia č. 187